čeština ukrajinština|Чехія|Словаччина|Польща|Німеччина|Австрія|Угорщина|Великобританія|Росія|Швейцарія|Словенія|Інші країни... | | друк

туристичні марки

На сьогодні 18.8.2017 в Україні діє 293 туристично-маркових місць.

Історія ТМ


Як ви вже, мабуть, дізнались, туристичні марки зараз популярні у багатьох країнах світу. За цими дерев’яними трофеями полюють десятки тисяч колекціонерів. Однак як все це почалось та звідки узялась ідея туристичних марок?

 

Чеські скаути

Все розпочалось дуже просто та дуже неочікувано. Два скаутські керівники захотіли краще познайомити дітей з найвищими моравськими горами Єсінками. Щоб юним мандрівникам краще запам’яталась мандрівка вони виготовили дерев’яні кружальця з нанесеною назвою кожного притулку, де вони планували зупинятись. Розвезли ці подаруночки по притулках завчасно, щоб господарі могли їх вручити малим скаутам після прибуття. Це мало стати для дітей підтвердженням їх мандрівничих досягнень.

Однак, на превелике здивування скаутських керівників, усі дерев’яні сувеніри у притулках розкупили ще до їхнього прибуття з дітьми. Туристи настирно випрошували сувеніри, тож господарі були змушені їх продати.

Після цього випадку два скаутські керівники зметикували, що справа піде. Вони стали підприємцями та зареєстрували свій винахід як «Туристичні марки». Ідея так сподобалась мандрівникам, що незабаром поширилась не тільки у Чехії, але й у сусідніх країнах.

Зараз проект існує в 19-ти країнах світу, ним захоплюються десятки тисяч колекціонерів. Всі марки виготовляють централізовано в містечку Римарів (Чехія), де і заснували свою фірму два підприємливі скаутські керівники. У них працює кілька десятків робітників, а для створення ТМ використовують лазерні верстати.

Чому саме чехи?

Чехи віддавна відомі своїм потягом до мандрів та пізнання світу. Ще в 1862 році тут заснували громадську організацію «Сокіл», яка популяризувала активний туризм. Згодом вона відкрилась не тільки у кожному містечку Чехії, але й поширилась на сусідні країни, зокрема і Західну Україну.

Вже у 1888 році тут створили Клуб чеських туристів. У країні розпочали активне маркування туристичних маршрутів, загальна довжина яких сягала десятків тисяч кілометрів. Були тут ті, хто просто звідував країну, так і ті, хто полишав всі блага цивілізації та вирушав на вихідні, наприклад, у ліс без жодного спорядження, ночуючи у печерах чи під гіллям дерев.

Після цього стає зрозумілим, чому саме у цій країні так радо зустріли ідею Туристичних марок. Кожен намагався щось привезти на пам'ять зі своїх мандрів, однак сувенірний ринок дуже швидко заполонили дешеві сувеніри від підприємливих китайців. Прикрі конфузи, коли ти дбайливо везеш своє придбання у валізі, а приїхавши до дому чи в наступне місто бачиш такий же виріб у першій-кращій сувенірній крамничці, швидко набридли заповзятим мандрівникам. Натомість ідея з унікальними та симпатичними дерев’яними трофеями дуже припала до серця чеським туристам.

Зараз практично з кожної подорожі мандрівники привозять хоча б одну новеньку туристичну марку.

Полювання на трофеї, фан-клуби та не тільки

Зовсім швидко для багатьох мандрівників придбання марок з нових цікавих місцин стало справжньою манією. Зараз в країні є багато колекціонерів, які мають сотні, а то й тисячі дерев’яних трофеїв не тільки з Чехії, а й з інших країн. Часто мандрівники завішують туристичними марками цілі стіни на дачі чи в кабінетах.

Бажання поповнити свою колекцію новими здобутками стає хорошим приводом не проводити вихідні перед телевізором, а вирушити на мандри. Повертаючись до дому в неділю ввечері, мандрівники привозять не тільки цілу купу вражень від міні-пригод, але й новеньку ТМ та гордо вішають її поряд з іншими своїми здобутками.

Затятий колекціонер не поїде з туристично-маркового місця без свого сувеніра. Якщо, наприклад, вечір і крамниця зачинена — він поставить на ноги половину місцевого населення, розшукає і витягне продавця з бару, де той сидів за гальбою пива, але дістане заповітний трофей.

Не приховуючи своєї «соціальної небезпечності», деякі збирачі чесно вдягаються у футболки з божевільним чоловічком і написом «Обережно! Я шалений колекціонер туристичних марок».

Результатом такого загального захоплення звісно ж стали фан-клуб, форуми та інші місця де мандрівники обмінюються своїми думками та враженнями про нещодавні мандри, обговорюють нові ТМ тощо.

Фан-клуб пристрасних збирачів у Чехії нараховує понад 15 тис. колекціонерів!

Фан-клуби також стали «контролерами якості» туристичних марок. Для власників проекту існує велика спокуса виготовити ТМ для не надто популярного і не надто цікавого об’єкту, який готовий одразу оплатити усю суму за дерев’яні сувеніри і залучити до себе велику кількість відвідувачів. Однак, фанати запекло обговорюють кожну нову ТМ, якщо об’єкт не вартий такої честі, то вони негайно піднімають галас та закидують фірму скаргами. Саме завдяки цьому туристичні марки захищені від «девальвації» - їх створюють тільки для справді гідних, туристично-цікавих місць.

А як усе почалося для України?

Проект прибув до України у 2007 році, а «привіз» його з собою, разом з першими партіями ТМ, чеський скаут з багаторічним досвідом – Владімір Гулін-Мігалец. Він прожив кілька років в індіанському тіпі, заробляє на життя виробництвом монгольських юрт, об'їздив Африку, Азію та Америку. Однак останнім часом найбільше мандрує Україною, яка припала йому до серця, і де він встиг знайти багатьох друзів і колег. За допомогою туристичних марок він намагається познайомити своїх земляків із принадами нашої країни, а українцям прищепити азарт до полювання на «трофеї».

Хоча чехів і без цього вже віддавна манять безлюдні карпатські полонини і мальовничі долини з дерев'яними церквами. Дехто з них шукає тут шматки чеської історії, адже колись Закарпаття входило до складу Чехословаччини. Тут збереглось багато мостів, гребель, електростанцій та не тільки зведених за тих часів, і навіть цілі чеські квартали з симпатичними крихітними будиночками під дахами з черепиці. Місцеві мешканці дуже привітно ставляться до чеських мандрівників.

Саме тому український проект почали розвивати на Закарпатті, а перші туристичні марки присвятили «чехо-привабливим» місцям: Ужгороду, Мукачеву, гірському селу Колочава, відомому кожному чехові з роману Івана Ольбрахта про останнього карпатського опришка Миколу Шугая. Згодом з'явилися марки дерев’яних церков і замків, монастирів і музеїв. Серед перших, присвячених природним пам'яткам – «Синевирське озеро» та «Гіпсова печера Млинки». А однією з найбільш екзотичних стала ТМ єдиної у Європі чинної водяної кузні «Гамора», що в закарпатському селі Лисичове, та не менш унікального «Музею лісу і сплаву на Чорній Ріці».

У чому унікальність українських ТМ?

Ідея туристичних марок цікава не тільки для мандрівників, але й для самих пам’яток. Адже ТМ створюють не лише для масово відвідуваних об'єктів, таких як, скажімо, Мукачівський замок. Мережа дерев’яних трофеїв охоплює і цінні, хоча маловідомі пам’ятки, зокрема, ті,  які перебувають у скрутному стані і потребують негайної реставрації.

Привернення уваги до таких об’єктів — перший крок до їхнього порятунку. Саме тому, українські преміальні ТМ, на відміну від інших країн, присвячені гострій темі – втраченим пам’яткам. Нагадування про українські скарби, які ми втратили безповоротно, можливо, послужить пересторогою і змусить нас дбайливіше ставитись до тих частинок нашої культури та історії, які перебувають на межі загибелі, але ще можуть бути врятовані.

Перші українські преміальні марки були присвячені церквам із закарпатських сіл Кобилецька Поляна та Майдан. Перша з них була розібрана і спалена в 1994 p. через міжконфесійні сутички в селі, друга – спалена у 1974 році за вказівкою райкому партії...

Історія вигляду українських ТМ

Ми весь час намагаємось вдосконалювати українські туристичні марки, додавати до мережі нові цікаві місця, пропонувати вам акції, конкурси та різноманітні нововведення, щоб колекціонування та мандри стали справді захопливим хобі для вас.

Саме тому український проект має свою, хоч поки й не дуже велику історію. Ми не тільки додавали нові ТМ до мережі, але й вдосконалювали їх вигляд. Особливо це стосується купонів колекційної гри.

Думаємо і вам буде цікаво дізнатись про їх еволюцію, щоб могти легко визначити скільки років трофею, який потрапив до вас у руки.

 

Перші ТМ мали достатньо мінімалістичні купони, на звороті також була вказана стандартна ціна марок на той час – 10 грн. Не судіть жорстоко за текст, адже писав його чех, який дуже любить Україну і на той момент ще не встиг знайти достатньо друзів і партнерів тут. До речі, у перших ТМ гачки просто запихались у дерево, зараз їх вкручують.

 

 

 

 

На наступних купонах номер ТМ почали наносити сріблястою фарбою, на звороті трішки змінився текст і гачки тут уже вкручувались, а не запихались.

 

 

 

 

 
 
Далі
 ми не тільки змінили текст, на той, до якого ви уже добре звикли, але й додали цікаву новинку – невеличку наліпку з ескізом придбаної вам марки. Кріпилась вона на клей.

Такі наліпки можна використовувати просто у записниках зі своїми спогадами або ж можна придбати щоденник колекціонера, та упорядкувати свою колекцію там. На його сторінках є передбачені місця для наліпок, а також пункти де можна зазначити номер ТМ, коли та як ви її здобули.

 

 

 
 
І нарешті ми дійшли до купона, який добре знайомий усім колекціонерам. Останнім нововведенням на ньому було те, що наліпку запихають у прорізи, а не кріплять на клей. Так ви можете легше дістати її не пошкодивши ні наліпку, ні купон.


 

 

 

 

 

Однак на цьому новинки проекту не закінчуються! Тепер марки, виготовлені з початку 2015 року, мають не тільки новий текст на купоні, але й магнітики на кожній ТМ, що повторюють форму купончика. Тепер у вас буде вибір де та як зберігати свої ТМ – причепити за гачечки чи до будь-якої металевої поверхні. 

 

 

 

created by DIS MEDIA s.r.o.
Copyright © TENT WOOD s.r.o. 2008-2017 | info@turystycni-marky.com.ua | |